1. Got a question or need help troubleshooting? Post to the troubleshooting forum or Search the forums!

Kijk eens wat ik met de post kreeg

Discussion in 'Dutch' started by sammie, Oct 24, 2014.

  1. sammie

    sammie Member

    Joined:
    Jun 19, 2014
    Messages:
    36
    Likes Received:
    43
    Waarschijnlijk een van de eersten die zometeen met Copperfill gaat printen vandaag :)[​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Bjorn

    Bjorn Member

    Joined:
    Aug 29, 2014
    Messages:
    77
    Likes Received:
    74
    Owwww nice!!

    Zien zien zien!!! :p
     
  3. sammie

    sammie Member

    Joined:
    Jun 19, 2014
    Messages:
    36
    Likes Received:
    43
    Zo eerste printje zit erop, klein beginnen dus een leuke ring uitgeprint van Thingiverse. Geprint met de volgende gegevens±
    0,1 laagdikte, temperatuur 199 celcius, printsnelheid 50mm/s.

    Het spul zelf print erg mooi en zoals je kan zien zie je al wat glinsteren zodra hij net was uitgeprint. Daarna heb ik hem gepolijst met staalwol, heel lichtjes... Toen een laagje zwart gespoten en dat er meteen af gehaald met een doek, en omdat het oneffen is blijft er natuurlijk iets van zwart achter maar dat geeft nou juist het effect wat je op foto 2 ziet.
    En wat vinden julie?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    #3 sammie, Oct 24, 2014
    Last edited by a moderator: Oct 24, 2014
    2 people like this.
  4. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Dat ziet er goed uit. Waar heb je de filament besteld?

    En welke printer heb je?
     
  5. Bjorn

    Bjorn Member

    Joined:
    Aug 29, 2014
    Messages:
    77
    Likes Received:
    74
    Hoi ... :)

    Deze rollen komen bij Colorfabb.com vandaan.

    Ik heb nu zelf ook een vooraadje diverse filementen van hun.
    Heb laatst wat geprint met Bronzefill en Wooffill.. prachtige resultaten.. http://forums.robo3dprinter.com/index.php?threads/my-first-woodfill-experience.3765/

    Dit is echt super filament, niet goedkoop. maar bijna altijd meteen perfect resultaat.

    Ik print hier ook met een Robo3D R1, maar met een E3D v6 hotend.

    Gr. Bjorn
     
  6. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Maar is dat een "benodigde" upgrade? En hoe lang doe je daar mee?

    Dit is trouwens niet echt de thread om daar over te praten.
     
  7. sammie

    sammie Member

    Joined:
    Jun 19, 2014
    Messages:
    36
    Likes Received:
    43
    Ik heb ook gewoon een Robo3d,....en een E3d v6=>mijn " standaard" hotend had ik geen goede relatie mee vanaf het begin, dus besloten wij al snel dat onze wegen gingen scheiden ;)
     
  8. Bjorn

    Bjorn Member

    Joined:
    Aug 29, 2014
    Messages:
    77
    Likes Received:
    74
    Heb vanaf het begin wel goede prints gemaakt met mijn R1, ik had nog geen full metal hotend.. nog de Keramische.
    Maar toen ik de hotend ging vervangen voor een E3D bleef mijn mond steeds open staan bij elke print :), "dat kon dus nog veel beter"
    Ondertussen heb ik nu 2 nieuwe printers erbij "eigen ontwerp" en heb er direct E3D's in gezet.
     
  9. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Nog andere tips om alvast in huis te halen? Ik heb al lijm spray. Ik zal zo'n e3d hotend ook meteen bestellen.
     
  10. Bjorn

    Bjorn Member

    Joined:
    Aug 29, 2014
    Messages:
    77
    Likes Received:
    74
    Ik gebruik Vinyl Transfer Tape (papier)
    Het mooie is dat de rollen breed zijn.. 20cm gebruik ik..
    En 100m, voor aanzienlijk minder geld.

    http://www.plot4fun.nl/c-596995/applicatie-tape-transferfolie/

    Dit hecht onwijs goed voor PLA, is direct na het printen niet los te krijgen.
    Ik laat het even afkoelen, en dan even flink het bed weer aan. je hoort het nog net niet los komen :)
    En je kan het daarna weer een aantal keer gebruiken.

    Voor ABS gebruik ik het in combinatie met ABS slurry.

    Lijm spray of haarlak gebruik ik niet meer, je printer wordt er in de "loop van tijd" echt smerig van en slecht te reinigen.

    Als je een E3D hotend gaat bestellen, (ik heb het bij reprapworld.com vandaan uit den haag)
    Dan krijg je bij hun een Thermocouple erbij..
    Enige wat je er dan nog bij moet bestellen is een printje waar je de draden van de thermocouple weer op aansluit. deze sluit je vervolgens weer aan op het Ramps I/O boardje.
    Je zal de firmware van de printer eropnieuw in moeten flashen, met daarin aangepast dat je een thermocouple gebruikt. maar dat is kinderlijk eenvoudig.

    http://reprap.org/wiki/ExtThermoCouple_1.0

    Voordeel hiervan is dat je dan zonder problemen filamenten kan printen die tegen de 300graden geprint moeten worden, denk aan nylon e.d.

    Met een standaard Thermistor kan dat dus niet.

    E3D V6: http://reprapworld.com/?products_details&products_id=600&cPath=1616_1671
    Thermocoupler board: http://reprapworld.com/?products_details&products_id=351&cPath=1616_1652
    2x Stukje PTFE buis: http://reprapworld.com/?products_details&products_id=167&cPath=1616_1653

    Waarom dit stukje buis:

    In de hotend gaat een buisje PTFE, alleen is deze net even iets tekort voor het volgende.
    Als je ooit Ninja Flex wilt gaan printen is dat erg flexibel..
    Als er een te grote opening tussen de hobbed bolt en gat naar het hotend zit, kan dat een keer dubbel slaan en het zaakje loopt vast.
    Als je nu dit stukje buis tot net onderaan de hobbed bolt laat lopen, dan kan het filament niet meer dubbel slaan.
     
    #10 Bjorn, Dec 3, 2014
    Last edited by a moderator: Dec 3, 2014
    2 people like this.
  11. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Nice, bedankt voor al je info. Scheelt mij een hoop uitzoekwerk. <3

    Als je die copperfill wilt printen dan is dat wel noodzakelijk? Een E3D hotend?
    Eigenlijk als je alle experimentele fills wilt doen dan is dat wel handig?

    Ik heb zoveel vragen. :)

    Nog eentje dan. Wat is een handig iets om als eerste printen om een beetje te kijken of alles goed werkt?
     
  12. Bjorn

    Bjorn Member

    Joined:
    Aug 29, 2014
    Messages:
    77
    Likes Received:
    74
    Hoi Copperfill kan je met je standaard hotend wel printen hoor.

    Alleen nylon en wat andere exotische materialen.. zelfs sommige ABS soorten moeten geprint worden vanaf 240graden.
    De maximale stock emperatuur ligt volgensmij op 230 of 240 graden.

    Ik zou als eerste blokjes of circeltjes printen (cylinders)
    Eerst zorgen dat deze er netjes uit komen :)
     
  13. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    @sammie, wat gebruik jij op je hotbed voor aanhechting? Hetzelfde als wat Bjorn gebruikt?
     
  14. sammie

    sammie Member

    Joined:
    Jun 19, 2014
    Messages:
    36
    Likes Received:
    43
    Ik gebruik tot nu toe alleen de blue tape, werkt voor mij tot nu toe perfect. In combinatie met een temperatuurtje van 45/50 graden van het heated bed nog geen problemen ondervonden. En ook meerdere keren bruikbaar als je voorzichtig bent met het loshalen van je print.
     
  15. SeenD

    SeenD New Member

    Joined:
    Dec 3, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Ik heb ondertussen dat spul van Bjorn besteld.
    En ook even langs de gamma gereden om blue tape te halen, en dat ging al stukken beter dan mn andere brede gele gamma afplaktape. Op de gele tape bleef het wel perfect zitten, alleen het is vrij dik en onmogelijk om de prints er af te halen zonder dat je de helft van het gele tape er af trekt.

    Ondertussen al weer 4 dingen geprint. :) Het gaat de goeie kant op.
     

Share This Page